Bara Bibeln?

På torsdag och fredag är det återigen dags för mej att undervisa på Sommarbibelskola Chiclayo. Jag ska ha två dagars undervisning på ledarnivå om… Ja, just det. När vi i planeringsgruppen spikade programmet för sommarbibelskolan skrev vi bara ”Doctrina” som ämne för dagarna. Alltså ”Troslära”.

Mina tankar har gått lite fram och tillbaka under den sista månaden om vad jag ska ta upp till behandling. Ett tag funderade jag på ”Den Helige Ande”, men slutligen har jag fastnat för att undervisa om förhållandet mellan Bibeln  och trosläran.

Några av mina kristna syskon här kämpar med frågor om varför det finns så många olika kyrkor, varför det finns så mycket god respektive dålig teologi och så vidare. En del kastar sej med hull och hår in i samtal om olika läror, dess bakgrund och bibliska motiveringar. Men andra reagerar på ett mer typiskt peruanskt sätt (javisst, en generalisering, men jag tror den håller): Man undviker konflikten. Lösningen blir då att säga: ”Vi ska bara undervisa / predika /  studera Bibeln och inte en massa läror eller teologi.”

Problemet med den inställningen är att den kastar ut både balja, barn och badvattnet. Skriften allena var ett av reformationens slagord. Men därifrån till att förneka behovet av läroböcker, teologisk reflektion, trosbekännelser och så vidare är det lång väg.

Så torsdag och fredag ska vi tillsammans fundera kring förhållandet mellan Bibeln, allt som ryms under paraplyet ”teologi” och vår troslära. Spännande, men inte så lätt. Försöker hämta inspiration och infallsvinklar från Bibeln, Raúl Zaldívar (som skrivit en bok i systematisk teologi ur Latinamerikansk perspektiv), och Martin Chemnitz (reformationens ”andre Martin”.

Om det blir bra kursdagar vet jag inte än, men jag är glad för att vi just nu har en pastor från Arequipa, Felix Vargas, på besök i Chiclayo. Han undervisar idag om ”Kristen etik” och imorgon om ”Pastorn och församlingen”.

/Erik

Pastor Felix med familj och vänner på väg till stranden!

4 reaktioner till “Bara Bibeln?”

  1. Är det kanske så att vi här på bloggen kan få del av anteckningarna till föreläsningarna, som låter spännande?

  2. Ett par spontana puckar på varför ”teologi” behövs när vi har Bibeln:
    För det första är Bibeln en tjock bok. Tjocka böcker behöver sammanfattningar. Den bästa sammanfattningen som finns till bibeln är såvitt jag vet Lilla katekesen.
    För det andra efterfrågar faktiskt Jesus själv att hans lärjungar ska reflektera över vem han är, och formulera det i egna ord:
    Han sade till dem: ”Och ni, vem säger ni att jag är?”
    Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.”

    Välsignelse över bibelskolan önskas,
    Mattias

  3. Jakob: Det blir nog ingen översättning till svenska denna gång. Mest för att jag tar med mej tankarna och fortsätter fundera kring dem. Kanske senare i vår kan det komma något på bloggen.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved