Mikaelidagen och att förleda

Mikaelidagen och att förleda

Igår predikade jag över Mikaelidagens traditionella evangelietext, Matt 18:1-10. Jesus undervisar sina lärjungar (inte folk i största allmänhet) om hur man kommer in i himmelriket. Det gör den som omvänder sig och blir som ett barn. De som omvänder sig och tror på honom.

Men Jesus fortsätter och undervisar och berättar att det finns människor som förleder dem som tror på honom. För dem vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkta ner i havets djup. Eller som det kunde parafraseras: För dem vore det bättre att få ståplats i Nybroviken.

Det är oerhört allvarliga varningar från Jesus. Det är oerhört allvarliga att leda fel. Som predikant är det en varning jag tar till mig, och som får mig att anstränga mig ännu mer att verkligen förmedla Bibelns budskap, inte mitt, från predikstolen. En varning som får mig att i bön överlämna varje predikotillfälle och varje person som hör mig i Herrens händer.

Det är också en varning som manar till vaksamhet. Jesus utgår här från, precis som Nya testamentet beskriver många gånger, att förförare finns, att falska lärare och profeter finns. Var finns de? Inte långt borta i främmande religioner eller ideologier, utan de finns inne i de kristna gemenskaperna, de går under kristen flagg, de är kyrkans egna.

Och så läser jag på Kyrkans tidnings hemsida om dem som är kandidater att bli ärkebiskop i Svenska kyrkan. De fem kandidaterna är alla präster, tre av dem är biskopar, en är chefsteolog och en domprost.

Alla fem får frågan ”Ger Jesus en sannare bild av Gud än Muhammed?” Endast en av dem svarar med ett ”ja”, men lämnar en viss reservation.

Bland de övrigas svar finns konstateranden om att det är en märklig eller ointressant fråga och formuleringen ”Jag skulle aldrig säga att Muhammed är en falsk profet, men mitt liv formas av Jesus.”

Den kristna ledare som inte på en tydlig fråga kan svara att Muhammed är en falsk profet, förleder. Den kristna ledare som inte utan reservation kan svara ”ja” på frågan om Jesus ger en sannare bild av Gud än Muhammed är en villolärare.

Låt oss be för Svenska kyrkan, för hennes ledarskap och för att den som väljs till ny ärkebiskop ska förstå vem Jesus är och omvända sig.

/ErikJA

7 reaktioner till “Mikaelidagen och att förleda”

  1. Bortsett ifrån det knepiga faktum att du Erik – precis som Jesus – lätt skulle kunna uppfattas antyda någon sorts mord- eller dödsstraffshot mot heretiska ärkebiskopskandidater (ståplats i Nybroviken för våra barns eller rentav kandidaternas egen skull?) har du alldeles rätt i det jag naturligtvis förstår att du naturligtvis menar: den här luddigheten i salighetssaken är så allvarlig att jag inte förstår varför även EFS:s missionsföreståndare reagerar skarpare FÖRE ärkebiskopsvalet.

    Att ingen av ärkebiskopskandidaterna – kanske ändå Ragnar Persenius? – tydligt vågar framhålla att det finns en särskild vits med man-kvinna-förbundet är allvarligt nog. Alldeles bortitok. Men att ingen av dem – kanske ändå Ragnar Persenius? – tydligt vågar framhålla att Jesus ger en sannare bild av Gud än Muhammed är ju fullständigt katastrofalt. Det är ett tecken i tiden att även en som liberal uppfattad feministteolog som Johanna Andersson nu reagerar, se http://blogg.passagen.se/kristenopinion/entry/%C3%A4rkebiskopskandidaterna

    Jag utgår ifrån att frågan om Jesus och Muhammed även kommer upp på hearingen i Gottsunda imorgon. Allt annat vore journalistiskt tjänstefel.

    1. Nu är det ju dock ett faktum att en dödsdom ligger över oss alla i vårt oomvända tillstånd (”syndens lön.är döden”). Samtidigt är det förstås också ett faktum att denna dom, som väl är, inte ligger i människors hand att fälla.

      1. Jo, så är det. Men med den bakgrund vår lutherska kyrka har, då man i allians med statsmakten faktiskt kunde få dödsdomar för heresi verkställda (jfr Stora rådets samarbete med Pilatus), är det inte att undra på om ”de som lever så förtjänar döden”, ”bättre att få en kvarnsten om halsen och sänkas i havets djup” m.fl. allvarliga uttryck av en intet ont anande medelsvensson kan TOLKAS som en uppmaning till diverse avlivningar. En karl i min pappas hemsocken Byske blev faktiskt avrättad för att han förnekade jungfrufödelsen. (Det är inte alla biskopar idag som skulle gå fria med en sådan lagstiftning).

        Vi behöver förstå människors förståelsehorisont och vara medvetna om vår egen kyrkohistoria. Men jag håller som sagt med Erik i sak. Läs f.ö. K G Hammars mycket, mycket, mycket intressanta recension av Eskil Francks bok ”Giv mig, min son, ditt hjärta”, se http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/bocker/bokrecensioner/tro-och-hopp/

        1. Tack för kommentarer! För tydlighets skull vill jag understryka att den enda uppmaning jag kommer med i blogginlägget är den att ”be för Svenska kyrkan, för hennes ledarskap och för att den som väljs till ny ärkebiskop”.

          1. Ja, Erik, det är riktigt. Tack för den uppmaningen! Och du har som sagt alldeles rätt i att det Jesus säger om förförelse är mycket, mycket allvarligt och knappast syftar enbart på förförelse av sexuell natur. Det är en andlig strid som pågår och man kommer inte ifrån att vår Frälsare faktiskt hotar oss med evig onåd om vi förleder någon som tror på honom.

            Själv glömde jag ett ”inte” i min första kommentar (dubbla negationer är svårt!: ”Jag förstår inte varför INTE även EFS:s missionsföreståndare reagerar skarpare [än han gjort] FÖRE ärkebiskopsvalet.”

            Nu ska jag promenera till jobbet! Hoppas vi får se ”hearingen” som sänds på web-TV här https://kyrkanstidning.solidtango.com/live/hearing-av-arkebiskopskandidater

        2. Att förstå människors förståelsehorisont är en viktig ingrediens för att rätt kunna kommunicera evangeliet (även om vi i vår strävan efter detta får akta oss för att ta över Guds Andes roll).

          Samtidigt är det en intressant filosofisk fråga i vilken utsträckning jag kan ta på mig ansvar för alla möjliga tolkningar (i betydelsen in-läsning, till skillnad från ut-läsning) som kan göras av mina ord. Har förstås också att göra med hur just ordet ”tolkning” i vår tid just omtolkats…

          I sak är vi (Andreas och jag) nog överens. Är väl förmodligen bara lika diskussionslystna båda två. 🙂

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved