En hälsning från Peru

En hälsning från Peru

Missionsvänner, Guds nåd och frid! Nu har vi redan hunnit med 20 dagar på det nya året. Jag vill berätta lite om vad vi gjort. Söndagen den 8:e januari åkte vi till Luya som vanligt. Jag predikade över Jesu dop i Anselmos hus och stannade inför att Jesus; fullbordat lagen, identifierat sig med syndare och nu ger oss sin renhet i dopet. Vi fick också ta emot nattvarden. Efteråt blev det hembesök och istället för kyrkkaffe bjöds vi på mango. Pojken heter Yosmar, han har en frimodig tro på Jesus!

På eftermiddagen blev vi bjudna på lunch av Lesli, i hennes by som heter Collud. Hennes pojkvän Joel älskade maten, Pariuhela (Seafood)! Jag och Merci poserar glatt vid bergsfoten. På eftermiddagen kl 4.30 tog jag fotot av Ella, då på eftermiddagsgudstjänsten i San Antonio.

Onsdag den 11:e åkte jag och Annis buss i tre timmar för att komma till Piura. Vi hade möte i missionsgruppen, Jag, Annis och Steffen. Vi fick också se den nya kyrkan. Jag tog några bilder på utsidan. Det är inget fängelse! Här i Peru har man alltid galler för dörrar och fönster. På eftermiddagen åkte vi till ett köpcenter för att äta lunch, och för att kolla in H&M. (Kolla Annis längtan att gå in…). Själv satt jag kvar i restaurangen tillsammans med Steffen och volontär Daniel. Med både till H&M och till Piura följde även Helena, som var på besök från Norge. På missionsfältet känner vi oss ofta lika mycket som skandinavier som svenskar. Både danskar och norrmän känns som våra landsmän.

Lördag den 14 januari kl 3.30 var jag med på kyrkans styrelsesammanträde. Det känns viktigt att vara med där. Att dela både kyrkans glädjeämnen och utmaningar, det är ju därför vi är här. På kvällen höll vi sammanträde i Pastorsrådet, även det i Las Lomas. Jag tog en bild av Harold, kanske den sista på ett tag…Harold lämnar Chiclayo och reser med sin hustru Margot för att läsa teologi på det teologiska seminariet i Arequipa i början av mars. Jag kommer att sakna honom, han är en god pastor och teolog.

När förhärjande som haglet Otrosmolnen brusar fram, Lyft vårt öga och vårt hjärta Till det blödande Guds lamm! Låt din kyrka och församling, Uppå hälleberget byggd, Växa och fullkomnas Herre, I det dyra korsets skygd! (Lina Sandell i LH 137).

Amen.

Kära hälsningar Janne Smetana

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved