Frid

Det är nästan två år sedan jag skrev ett inlägg på resebloggen. Då var jag i Peru som styrelsens representant för att besöka samarbetskyrkan och våra missionärer.

Nu är jag åter på en ELMresa i mitt uppdrag som predikant. Tillsammans med flera av mina predikantkollegor har jag förmånen att få besöka Tyskland på en Lutherresa!

Det är kväll och vi har nu avverkat den tredje dagen av fem på denna resa.

Efter en innehållsrik och mättande frukost på Maxx Hotel i Jena fick vi i bussen tillsammans sjunga och be till Gud. Morgonbönen utgick från Joh 20 där Jesus visar sig efter sin uppståndelse och upprepande tilltalar sina lärjungar sin frid. ”Frid vare med er” hälsade han dem. Denna frid vill han ge oss på alla plan i livet. Den är så verklig att den inte kan besegras av människans inneboende synd och bortvändhet från Gud. Jesus har vunnit och den vinsten tilldelas oss genom tron.

På en Lutherresa får man lära sig mycket. Vår guid Anders Reinholdsson har mycket att berätta och det är väldigt intressant. Idag besökte vi Wartburg, borgen strax ovanför staden Eisenach, där Luther befann sig under sin fredlösa tid. Där var mycket att se/höra/läsa, bl a Martins arbetsrum, där han skrev mycket och framför allt översatte nya testamentet till tyska.

Bussfika är en inte obetydlig del, idag fick vi avnjuta den efter rundvandringen i borgen.

Vidare åkte vi till Erfurt. Efter lunch, det blev en bratwurst för min del, följde en vandring i staden med ”självguidning”. Vi besökte katolska St Mary’s Cathedral, en magnifik kyrka med en otrolig mängd utsmyckningar och en imponerande arkitektur. Det blev promenad på Krämerbrucke, en handelsbro med många fina småbutiker.

På väg mot hotellet, så gjorde vi ett besök på koncentrationslägret Buchenwald. En ny erfarenhet för mig att se en plats där ofattbara saker hände från 1937 till 1945. 56000 människor dödades – en i sammanhanget låg siffra. Jag blir mållös. En viktig plats som manar till eftertanke. Tänk vad ondskan kan åstadkomma när den ges utrymme.

Dagen avslutades med föredrag över ämnet ”Luther och kallelsen” och aftonbön, vilken pekade på bl a vila utifrån Matt 11.

”Frid vare med er”
”Kom till mig alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila”

Dessa bibelord ger trygghet för oss i en värld som dignar av bördor och onda handlingar, idag, för 80 år sedan, ja i alla tider med oförminskad styrka. Inget annat ord än Guds, har makt över ondskan.

Jag önskar att vi, likt Luther upptäcker och håller fast vid den ”främmande” rättfärdigheten, den som är helt utanför oss själva, den som Jesus vann på korset. I den kraften är vi med i segertåget från ondska till godhet och evig frid!

/Henrik Nilsson

 

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved