I denna ljuva sommartid

I denna ljuva sommartid

Solen skiner och midsommar är precis avklarad. Droppen har sommarlov – tror ni. Men så är inte fallet. Det pågår aktivitet. Hösten planeras och struktureras. Tidningsinnehåll tar form. Min man har semester och tar hand om barnen. Själv drar jag mig tillbaka. Ner i den tysta och svala källaren i vårt hus. Jag tar paus från vardagen och försvinner för en stund in i kreativitetens och fantasins underbara värld…

Jag arbetar med Herrens bön. Vi vill ge den till barnen. Göra orden de kan till ett betydelsefullt innehåll. Inser vi ens själva, vi vuxna, hur rik den bönen är? Ta till exempel den första bönen om Guds namn. Det finns ju hur många djupheter som helst att ta med! Vilken ska jag välja? Vår nyfödde son heter Gustav. Ett namn han fick för att vi tycker att det är fint och för att det harmonierar med syskonens namn. Inget mer än så ligger bakom vårt namnval. Men Guds namn. Det säger oss betydligt mer! Gud visar oss vem han är genom sitt namn. Guds namn Trofast betyder att han är trofast! Han sviker aldrig och håller vad han lovat. Guds namn Allsmäktig betyder att han har all makt i himlen och på jorden. Ingenting kan hända som inte Gud vet om. Eller ta detta med Guds helighet och att vi ber om att Guds namn ska bli heligt också hos oss. Vad händer med en människa som lever av Guds ord? Vi förvandlas till en och samma bild (2 Kor.3:18) Ja, må det ske hos mig – och hos dig! Eller den gången när Jesus renade templet. Den rensningen vill han göra i vårt hjärta. Så att vårt hjärta blir ett bönens hus. Allt detta – och mer, ryms i bönen Helgat varde ditt namn. Vilket privilegium jag har. Tänk att få fundera över sådana här saker – på arbetstid!

Innan jag avslutar mina rader här på bloggen vill jag gärna lägga Droppen på ditt hjärta. För oss som alltid levt med Luthersk barntidning – och nu Droppen, kanske det är självklart att den finns och alltid ska finnas. Men är det så självklart med en kristen barntidning i vårt avkristnade och sekulariserade land egentligen? Nej, inte om vi ser till hur få som vill läsa en sådan tidning. Men svaret på frågan måste ändå bli ett högt JA – om vi ser det som en missionsuppgift för våra och andras barn!

Och be gärna för Droppen! Be för mig och Inese – om Guds ledning och vishet i arbetet! Be för barnen som läser – att de ska få lära känna Jesus genom tidningen!

Henny

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved