Peru 18/19 – Tacksägelse, bön och tålamod

Peru 18/19 – Tacksägelse, bön och tålamod

Hej! Med vintern som närmar sig drastiskt i Sverige blir det bara varmare och varmare här på andra sidan jorden. Sommaren kommer med stormsteg och joggingrundan på morgonen blir allt tuffare med en temperatur som stiger. Idag är det en vanlig tisdag, vi bakar kakor efter lunch och har öppet cafét mellan 18.30 och 23. Efter en utflyktshelg med kyrkan och ungdomsgruppen till Mancora (strandstad längre norrut) är det trötta men glada och förväntansfulla volontärer som går tillbaka till cafét. Den onda vill gärna få oss att uppleva arbetet som ’’bara baka kakor och sälja dem’’ för att skapa frustration och slopa motivation men mer och mer visar Gud skillnaden arbetet gör.

Förra lördagen startade vi det första ungdomsmötet i kyrkan. Någonting som inte hade varit möjligt utan de kontakter vi knyter i caféet. 15 stycken ungdomar satt vi i Kate och Steffens vardagsrum och delade tankar om framtid och livet med Gud. Mitt hjärta hoppar av glädje!! Jesus har tänt en längtan inom dem. Tacksam att jag får se och vara del om detta även om det hela tar lång tid.

Tacksägelse, bön och tålamod. Tacksägelse, bön och tålamod. På repeat!

Innan vi stängde caféet förra torsdagen höll jag min första andakt (på spanska!!). Vi samlade besökarna som var kvar och frågade om de ville lyssna på några tankar kring tro. Jag var så otroligt nervös innan, men fortfarande lugn och tacksam att det inte handlar om mig eller vad jag gör. Gud får använda mig att utföra sitt arbete. Bara hans ande kan förändra hårda hjärtan, inte jag eller min halvstapplande spanska andakt. Delade en del av min historia och utgick från bibelversen 1 Johannesbrevet 3:1 ’’Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi’’. Vi behöver inte prestera, inte ha de bästa betygen och inte heller baka de bästa kakorna 😉 – vår kallelse och identitet ligger i att vara Guds barn. Jag ser fram emot fler ungdomsmöten, få dela fler erfarenheter i tro och få se ungdomarna runt omkring mig ta steg närmare Gud. Tacksägelse, bön och tålamod! Be gärna för att vi ska få skapa en god och kärleksfull atmosfär där Jesus får vara i centrum i allt vi gör. Både under möten, idrott och andra aktiviteter.

Välsignelser!

/Sofia

Ett taggat gäng i Mancora, simma med sköldpaddor blir roligt!

1 reaktion till “Peru 18/19 – Tacksägelse, bön och tålamod”

  1. Åh Sofia, du är fantastisk – och Gud är stor och mäktig! Han letar efter hungriga själar i Piura och du får vara ett av hans redskap att nå dem. Så mäktigt! Gud välsigne dig!

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved