Sänd till tjänst

Sänd till tjänst

Så närmar vi oss slutet på ELMs årskonferens 2018. Och vad passar bättre än att avsluta en årskonferens med temat Min identitet i Kristus med att få lyssna till en predikan, att få be och sjunga tillsammans och med att få sända ut nya tjänare i tjänst.

Två nya predikanter har vi just fått lägga händerna på och sända ut i uppgiften att vara Guds ords förkunnare. Linus Månsson, Lund, och Anders Ek, Malmö, står nu med som ELMs predikanter och kommer i mån av den kraft Herren ger dem predika och undervisa i Hans ord.

God sång av sångare från Hässleholm under ledning av Karna Persson (vid pianot).

Paulus skriver i Romarbrevets tionde kapitel:

Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar? Och hur ska några kunna predika om de inte blir utsända? Som det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet! Men alla ville inte rätta sig efter . Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan? Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord.

Just presenterar Sofia Ödman ELMs nya missionsmaterial för barn Kom och se. Kika gärna på hemsidan här. Spännande!

Daniel Ringdahl, predikant i Roseniuskyrkan i Stockholm, träder upp i predikostolen för att predika över 1 Petrus 2:4-10. Predikans tre delar – tre ord på bokstaven ”m”: 1. Medborgarskapet, 2. Motståndet och 3. Missionen.

Med medborgarskapet följer en rad förmåner och vissa skyldigheter. Ett svenskt medborgarskap är värdefullt och för många åtråvärt. Men medborgarskapet i Sverige räcker inte hela vägen. Sjukvård får jag i Sverige, men sjukdomen drabbar ändå. Om jag brottas med skuld hjälper inte medborgarskapet och mina frågor om mening får inte sitt svar där.

Petrus talar om ett gudsfolk som inkluderar också icke-judar (alltså sådana som tidigare inte tillhört Guds folk). Petrus vittnar om ett rike, ett kungarike, där alla får inträde, där alla får medborgarskap, genom att bli berörda från rikets kung Jesus. Den som kommer i beröring med Jesus får uppleva att skulden lyfts av och visas på en väg vidare. Det som tidigare i bara sagts om Gamla testamentets präster och om Israels folk säger nu Petrus om alla människor som tror på Jesus, som är i Kristus.

I det nya riket står och faller allt med Jesus. Medborgarskapet ges genom Honom. Men budskapet om Jesus som hela världens enda Frälsare väcker olika reaktioner. Det väcker motstånd. Oavsett hur vänligt jag försöker presentera Jesus, så kommer en del ändå reagera med ilska och vrede. Det ska vi vara beredda på. Jesus väckte en del människors vrede – då ska inte vi förvänta oss något annat.

Motståndet kan väcka reaktioner av skam hos oss. Vi känner att det vi säger och gör landar fel. Vi blir obekväma och upplever skam. Men också skammen tar Jesus på sig. Och så får vi fortsätta lägga fram Bibelns budskap om omvändelse och väckelse utan reservationer. Utan att vi värderar Guds ord.

Petrus talar om de kristna som ett kungligt prästerskap och ett heligt folk. Det handlar inte om dig och mig – även om vi ingår i det folket – men det handlar ytterst sett om de andra, om dem som inte mött Jesus. Det handlar om mission. För att vittna i världen har Herren kallat oss att vara hans och att vara dem som förkunnar Guds härliga gärningar.

Var och en av oss är kallad att vara en präst. Det betyder att vi får bära fram våra liv och vi får vara med och berätta om vad Jesus gjort för oss. Gud Ande är inplanterad i varje Kristustroende och verkar genom honom eller henne. Därför ska vi i ELM fortsätta med mission och förkunna Guds mäktiga verk.

Så långt predikanten Ringdahl.

Det är med stor tacksamhet till Herren och med stor glädje över många goda möten och samtal jag lämnar årskonferensen för denna gång.

/ErikJA

 

 

/ErikJA

 

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved