Trygg i herdens famn

Trygg i herdens famn

När man arbetar med Droppen får man aktivt följa kyrkoåret och dess texter och teman eftersom vi anknyter till dem i våra nummer. (Det är bara sommarens söndagar som är lite mer ”suddiga” för mig, dem studerar jag inte lika ingående .) Som redaktör lever man alltså med kyrkoåret – fast helt i otakt med det! Påskglädjen tog jag ut i förskott medan söndagarna ännu handlade om Prövningens stund och Den kämpande tron. Dessa allvarsamma ämnen hade jag istället arbetat med medan julglädjen varade. (Den allra mest påtagliga otakten är väl när vi i maj sitter och arbetar med julen!)
Redan under fastan satt jag därför och ”läste på” inför herdesöndagen. Och eftersom jag hittade en bok som gav mig flera saker att tänka på så tar jag fram den igen, ”i rätt tid”. Det är en liten presentbok av Max Lucado, Trygg i herdens famn. Den påminde mig om att även om vi kan vara trolösa så är Gud trofast, han är en ”idel Gud” – idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar. Lucado skriver också ”Om Herren är herden som leder flocken är godhet och nåd de två fårhundarna som vaktar den bakre delen av flocken. Godhet och nåd. Inte enbart godhet, för vi är syndare i behov av nåd. Inte enbart nåd, för vi är bräckliga i behov av godhet. Vi behöver dem båda.”
Guds godhet och nåd följer mig i alla mina livsdagar. Inte bara en del av dem eller de allra flesta – alla mina dagar!

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved