Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst…

Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst…

…Men om livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag ska välja. Jag dras åt båda hållen. (Fil 1:21-22)

Jag var på väg att skriva en blogg igår, när jag såg det Jonny skrivit, att Sture fått flytta hem. Jag lät skrivandet vara för att inte komma med massa jordiska ting, jag tänkte att bloggen om Sture kunde få stå först ett tag till…När jag nu skriver för att berätta lite om missionsarbetet här i Chiclayo så vill jag göra det utifrån bibelorden av Paulus ovan. Vad är bättre än att få flytta hem till Jesus, ingenting! Men det näst bästa det är att få arbeta med mission så att flera kan få chansen att komma med till himlen, det hem dit Sture nu nått. Jag dras åt båda hållen, skriver Paulus. För mig var Sture en förebild, både som predikant och missionär. Han talade ofta om Jesu blod som renar från all synd. Han arbetade troget, även som pensionär, att budskapet om Jesus skulle bli predikat, inte minst i Etiopien. Vi är i Sydamerika i Peru. Även här finns många, oändligt många som Herren vill ska bli räddade för evigheten. Den lilla lutherska kyrkan här har stora utmaningar, den är liten numerärt, de ekonomiska resurserna är små, här är ett andligt utbud, som gör att evangeliet lätt fördunklas. Men Herren har lovat att Fadern ska ge riket åt sin lilla hjord. Herren är med oss alla dagar. När det ser ut att gå under då visar han sin makt.

Den lilla lutherska församlingen i Luya har sedan en tid etablerats. Från några av dem kom idén att besöka Chiclayo och de andra församlingarna inom IELCH. Så i söndags åkte jag till Luya (2.3 mil utanför stan), fyllde missionens bil och åkte sedan tillbaka för att vara med på gudstjänsten i Las Lomas, där vi blev mottagna av pastor Harold.

Vi hann också besöka Las Brisas och titta lite på kyrkbygget, sedan äta lunch tillsammans och sist dricka eftermiddagskaffe hemma hos oss, innan vi tog vägen via församlingen i San Antonio, på vägen mot Luya  igen. Det var en välsignad dag! Se hur gott det är att bröder är tillsammans, står det i en psalm.

Jan Ulrik Smetana

 

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved