120 missionärskandidater?

120 missionärskandidater?

Har nu träffat ”mina” lärarkandidater på MLTTC under två pass (2 x 60 min) denna vecka. Eftersom det verkar bli endast ytterligare en veckas undervisning innan man sätter igång med terminens avslutande tester och prov, har det för min del gällt att utnyttja den dyrbara tiden på optimalt sätt.

Copy of IMG_6291
Första passet i veckan, bad jag studenterna presentera sig skriftligt på engelska och gav dem tre korta frågor att besvara: Vem är du? Varför blev det MLTTC? Vad är en bra lärare?
Syftet var givetvis att få reda på mer om vilka som går på denna utbildning samtidigt som jag kunde kolla in den grammatiska nivån på deras engelska.
Under andra lektionstillfället har jag sedan gått igenom och försökt korrigera de vanligaste språkliga fel som begåtts. Det ska vi förhoppningsvis också sysselsätta oss med under kommande vecka för det visade sig vara en bra taktik!

Copy of IMG_6300
Behållningen för min del vid genomläsningen av de 120 presentationerna har dock inte varit den språkliga aspekten (även om deras engelska är ganska OK), utan innehållet – de fantastiska livsöden som avslöjas. Matongo Lutheran Teachers College är idag verkligen en nationell institution i och med att iallafall många av dessa förstaårsstudenter kommer långt hemifrån ur åtta olika etniska grupper: samburu, luya, kikuyu, luo, kisii, massaj, pokot och kalenjin. Könsfördelningen är ungefär 50-50, och åldern varierar mellan 19 och 25.

Copy of IMG_6301
Låt mig citera ur fyra olika presentationer – där jag rättat till språket en del, men där ni nog ändå kunnat hänga med i originalen. Först en kvinnlig kandidat från massajfolket (f n finns 23 massajer bland förstaårsstudenterna):

I am 20 years old and I am a Kenyan citizen. I come from Kajiado County from a place called Magadi. I am a Maasai girl and I have my both parents. My father is a polygamist and has four wives, hence 34 children. My mother has 8 children and I am the seventh child in my mother’s house.

Copy of IMG_6307
Sen en kille från West Pokot (Sex av förstaårsstudenterna är därifrån):

I come from West Pokot, from a place called Sekerr. Even now in our place there are many people who have never gone to school, because our parents are illiterate. We are also affected by wars between us and our neighbours Turkana, which has made many of us not to go to school. Our area is semi-arid, so we also lack food. This is now why I have decided to be a teacher so that I can help our young brothers and sisters in education.

Så en luo-dam från Homa Bay (Det finns 41 studenter från den folkgruppen bland “mina”):

I am a Luo and I come from Homa Bay County. I am a married woman with two children, one girl and one boy. I really appreciate being in this Teachers’ Training Course, because teaching has always been my dream. I know I am going to serve the people and nurture the lives of young children after this course.

IMG_6027

Och till sist en 25-årig yngling som är kisii (24 i klasserna) och som är från Matongo:

I am 25 years old and I come from Nyamira County. I decided to become a teacher because teaching is a noble profession. Jesus Christ himself was a teacher! For this reason I have to become a teacher so as to deliver good teachings to the people and children of God.

IMG_6086

Per-Martin Hjort

 

4 reaktioner till “120 missionärskandidater?”

  1. Tack Per-Martin för att Du är så flitig att berätta från Kenya! Vi läser det med stort intresse, inte minst vittnesbörden från lärarkandidaterna. Varje kristen lärare är en missionär!

  2. Det är viktigt för oss att ofta få information om vad som händer på missionsfältet.Det ger inspiration till att fortsätta med att be och offra för missionen. Tack Per-Martin. Gud välsigne dig.

  3. Tack Per_martin! Härligt att läsa och en fin påminnelse om att varje kristen är kallad till att vara en missionär på sin plats. Tack för att du är det där du är,i Sverige,Kina eller Kenya. Gud välsigne dej.

Lämna din kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved