Älskar du mej mer?

Älskar du mej mer?

Jag sitter och läser mej inför kvällens samling i Cerropón. Det har blivit lite för dåligt med tid för förberedelsen denna vecka. Men texten jag ska utgå från är skildringen av mötet mellan den Jesus och Petrus vid Galileiska sjön. Mötet mellan den uppståndne Mästaren och den upprättade lärjungen.

Tankarna far genom mitt huvud. Vad vill texten säga mej? Vad vill den säga dem som kommer till Cerropón ikväll?

När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus:”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?” Han svarade: ”Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade till honom: ”För mina lamm på bete.” För andra gången frågade han: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?” Han svarade: ”Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade till honom: ”Var en herde för mina får.” För tredje gången frågade han: ”Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär.”

Jesus sade: ”För mina får på bete. Amen, amen säger jag dig: När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill.” Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: ”Följ mig!” (Joh 21:15-19 från SvFB)

Det handlar om efterföljelse och ledarskap. Men framförallt handlar det om kärleken till Jesus. Tre gånger frågar Jesus om Petrus älskar honom. Kärleken framstår som det grundläggande för fortsatt tjänst, för ledarskap.

Varje gång jag läser om mötet mellan Petrus och Jesus tänker jag på min tidigare kollega Preben. Jag vet inte om jag hört honom predika över just denna text, men ett helt genomgående tema i hans undervisning var kärleken. När vi diskuterade vilka krav som ska ställas på dem vi vill se som ledare i kyrkan var hans första svar: ”Kärlek. Vi vill se kärlek i deras liv.” Det är en god betoning!

Jag hoppas och ber att vi ska få en välsignad kväll i Cerropón ikväll. Och att Guds kärlek ska få lysa igenom, trots mina bristande förberedelser. Att den ska få lysa igenom och väska till gensvar.

/Erik

2 reaktioner till “Älskar du mej mer?”

  1. Jesus är vägen sanningen och livet. Från vaggan till graven, vi vill känna bekräftelse och kärlek. Som Jesus frågade Petrus. Vi skall älska herren vår Gud. Kärlek.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved