Årsmöte – lördag

Årsmöte – lördag

 

Mitt första årsmöte i ELM.

Sitter med många intryck.

Det har varit en lång dag med många mänskliga möten, skratt och positivitet, men också allvar, nöd och kall.

Jag, som inte hade varit med förut, visste inte helt vad jag skulle förvänta mig av en dags förhandlingar. Nervositeten inför att presentera sin första verksamhetsplan och föra styrelsens talan gjorde att en del intryck susade förbi, men dagen förflöt i en positiv och framåtriktad anda. Föreningen i Kristianstad bidrog verkligen till att årsmötet fick en fin inramning med mat, kaffe och service och Herren själv gav oss ett fantastiskt väder.

En hel del viktiga ärenden blev behandlade under dagen. Bl.a. så antogs den verksamhetsplan för kommande år som styrelsen lade fram för årsmötet. Det födde en viktig diskussion om vikten av mission men också om vikten av ansvar och givande. En verksamhetsplan med större förpliktelser medför mer ansvar och hur prioriterar vi som enskilda ELM:are?

Dessutom antog årsmötet en formulering angående mission i Sverige som anger riktningen för arbetet i åren som kommer. Årsmötet önskar att nå vidare med evangeliet genom att bilda nya gemenskaper, också på platser där ELM nu inte funnits. Det är ett avgörande inriktningsbeslut, men ett viktigt sådant i arbetet med att nå fler svenskar med evangeliet.

Efter en lång förhandlingsdag kände jag mig ganska trött, men då väntade en fin festkväll på Åhus – en kväll som just är avslutad. Det var en mycket fin kväll där vi fick mycket god mat och vi fick även träffa och stifta mer bekantskap med våra nya missionärer; Annis och Janne Smetana. De delade tankar om kall och tjänst och Janne hälsade oss med verser ur Joh 15 (15:16) och Rom 10 (10:13ff)

Imorgon väntar gudstjänst 10:00 och så ytterligare högtid när vi ska ha missionärsavskiljning/invigning under eftermiddagen.

image

 

image

image

 

Nu är nu är det en trött missionssekreterare som checkar ut för dagen och önskar er godnatt med slutklämmen av Ps 17:

Löftet för ett Guds barn är att se Herrens ansikte när man vaknar, antingen här nere där vi mättas av hans gåvor och närvaro på många sätt, eller i härlighet – där vi verkligen ska mättas av att se Gud ansikte mot ansikte i en evig tillvaro nära honom.

1 reaktion till “Årsmöte – lördag”

  1. Tack Fredde!
    Herren välsigne dig i din nya uppgift. Må Herrens välsignelse
    vila över MBV, dess anstalda, styrelse och all verksamhet.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved