……….att Jesus predikas

……….att Jesus predikas

Jag hade räknat med att starta tidigare, komma fram i tid till gudstjänst men det blev inte så. Humöret var därför inte på topp när jag försökte smyga in i kyrkan bortåt halv tolv. (Normal gudstjänsttid är tio!) Jag blev dessutom ombedd att hälsa nästan direkt! Svårt!

Efter det blev det läsning av dagens evangelietext och då förstod jag att de troligen varit ännu senare att starta än jag räknat med. Men i den stora kyrksalen var det ganska glest på bänkarna. Jag räknade lite senare och då var vi ca 35 med stora och små. Församlingens präst var inte där men däremot två andra präster som gudstjänstdeltagare. Utebliven tjänsteplacering och bristande resurser för resor gör att den personal som finns inte utnyttjas på ett bra sätt.

Predikan om den gode herden påminner oss om Jesus, och att hans får känner hans röst. Vi får vara hans får. När gudstjänsten avslutats och jag satt och väntade tänkte jag; Vi behöver fokusera mera på Jesus. Det är så mycket problem och tråkigheter i kyrkan och det är lätt att tröttna och tappa modet. Men vi behöver och får se på Jesus. Senare idag fick jag ett sms från en som skrev och citerade en predikant i Sverige: Den Helige Ande vill att Jesus predikas. Just det!!! Där hos Jesus finns glädje, förlåtelse, nåd och lösning på problem. Herren Gud har kontrollen, Han har allt i sin hand.

Vi skulle behöva göra en bönekedja och hela tiden ha personer i bön för missionsarbetet, inte minst för kyrkan här, ELCK. Kanske någon kan göra någon form av tidtabell som man kan skriva in sig på/anmäla sig till som kan synas här på bloggen?! Det borde vara möjligt! Och Herren vill göra mycket på sina barns böner!! Men tills någon antagit den utmaningen; Låt oss vara uthålliga i bön, var och en!

Låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare ………………………..så att ni inte tröttnar och förlorar modet. Heb 12:2,3

Kerstin

1 reaktion till “……….att Jesus predikas”

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved