Goda tider för propagandister, eller?

Goda tider för propagandister, eller?

Vi lever i en tid då media tenderar att vara mer politiskt korrekta än politikerna. Det är märkligt. Igår publicerade Svenska Dagbladet en kolumn med rubriken ”Goda tider för propagandister” i vilken kolumnisten Johanne Hildebrandt varnar för hur det kan bli när pr-konsulterna är fler än journalisterna, och när segrar vinns genom att producera rätt information. Hildebrandt har sin blick riktad mot Ryssland och Ukraina när hon skriver. Jag undrar hur hon skulle formulerat sig om hon istället vänt blicken mot Kinna, mot RSFL och mot Svenska Dagbladets artiklar (här och här) som antyder ett samband mellan de hatbrott som drabbat ett samkönat par och en präst som tar Bibelns undervisning på största allvar och därför inte velat välsigna paret i byns kyrka.

Att det aktuella paret drabbats av misshandel, skadegörelse och förföljelse är förfärligt. De personer som gjort sig skyldiga till brotten har gjort fel, är brottslingar, bör dömas i domstol. Dessutom är förövarna syndare som inför Gud behöver omvändelse och förlåtelse.

Jo, du läste rätt. Jag menar att det är synd att slå någon med en sten i huvudet eller att rista in tillmälen i lacken på andras bilar. Och det är Bibelns undervisning som får mig att mena det. (Trots att det faktiskt inte står något om bilar i Bibeln!) Min tro är att Bibeln är Guds ord till mänskligheten. Det allra viktigaste i Bibeln är undervisningen om Jesus, därför att Jesus från Nasaret är den absoluta mötespunkten mellan himmel och jord, mellan Gud och mänskligheten. Den absoluta – och enda – mötespunkten där en fullkomlig relation mellan Gud och en människa kan uppstå.

Därför är det allra viktigaste när det gäller kristen tro det som handlar om Jesus, och att faktiskt lära känna Jesus. För Bibeln säger att han inte bara var, utan att han faktiskt är. Det är idag möjligt att ha en relation till Jesus. I mötet med Jesus upptäcker man vem och hurdan han är, men också vem man själv är. Det är grunden i kristen tro, det är centrum i Bibelns undervisning.

Den poängen verkar SvD-journalisten missa totalt. Det där med att upptäcka vem man själv är. Det där med att vi alla är syndare. Då blir det en sensationell utsaga att en ung homosexuell man behöver omvända sig. För man missar att alla behöver omvända sig. Då blir det en kränkning att säga att någon är syndare. För man missar att alla är syndare.

Det viktigaste i Bibeln handlar om Jesus. Men när man lär känna honom så väcks en längtan att förstå honom mer och mer, förstå hans vilja och plan mer och mer, förstå hur han beskriver ett gott mänskligt liv. Den förståelsen fyller Bibeln på med. Och när man läst Bibeln ett tag, umgåtts med Jesus ett tag, så växer insikten om hur allvarlig synden är – i mitt eget liv och i andras – och om hur god hans förlåtelse är och hur fantastisk hans vilja för oss är.

Jag hoppas att man på SvDs redaktion började läsa Bibelns lite mer. Det uppmuntrade jag dem till redan för några år sedan när jag ombads svara på en enkät för några år sedan (läs det svaret här). Jag hoppas Kinna församling öppet, glatt och frimodigt stöttar sin kyrkoherde som behandlas illa av SvD. Jag hoppas Göteborgs biskop ska omvända sig och ställa sig på Bibelns grund. Jag hoppas att paret som drabbats av misshandel, skadegörelse och förföljelse ska få känna sig trygga i sin (och min gamla) hembygd.

/ErikJA

Läs mer om SvDs granskning och biskop Eckerdals märkliga bibelsyn på Dags Sandals och Erik Johanssons bloggar.

1 reaktion till “Goda tider för propagandister, eller?”

  1. Tack för tipset om Dag Sandahls blogg, Erik! Underbara kommentarer!

    Tänk, jag tycker att Bibeln är just det bästa stället att söka vägledning i svåra frågor. Det rådet gav Owe till oss också i förkunnelse och samtal på SESG-läger när vi var unga. Det skulle jag inte drömma om att klandra honom för. För det förtjänar han endast ros. Riset ger jag biskopen.

Lämna din kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved