Gudstjänst i Siem Reap, Kambodja

Gudstjänst i Siem Reap, Kambodja

”Vem ska berätta om Jesus i mina hemtrakter om inte jag gör det?” När den nyomvände unge Kong hade avslutat bibelskolan i Phnom Phen önskade de att han skulle stanna kvar i huvudstaden. Men Kong lät sig inte övertalas utan bad snällt att få åka hem för att dela evangeliet vidare. Idag arbetar han som pastor i staden Siem Reap i norra Kambodja. För ca sex år sedan satt han och hans fru i den nuvarande kyrkan för att fira gudstjänst, men de var inte många som kom. Pastor Kongs fru ledde sången och spelade gitarr och pastor Kong delade ordet – men ibland var det bara de två som var där. Idag är det ett 50 tal medlemmar i församlingen och många av dem är aktiva i församlingsarbetet.

image

Idag fick vi resenärer från Sverige möjligheten att fira gudstjänst med dem. Det är så speciellt att få känna gemenskapen med bröder och systrar ute i världen och få fira gudstjänst tillsammans. En del kunde man prata lite engelska med, andra hälsade genom att sätta ihop händerna under hakan (klassisk hälsning) och gav oss ett varmt leende. Under de dagar vi haft här har vi mött så många varma leenden att jag för länge sedan tappat räkningen. Trots Kambodjas gräsliga historia så är folket här kända för att vara genuint glada och vänliga.

image

Gudstjänsten idag var en stark stund. Den vackra lovsången innehöll många klassiska sånger på Khmer men en del av dem fanns översatta till engelska och visades på storbildsskärm, vilket gjorde att vi kunde hänga med lite i sångernas innehåll.

image

Vi svenskar deltog också med en sång och Sofia Nilsson höll ett berörande vittnesbörd om den förlorade sonen som mötte en öppen famn när han kom hem. Vi fick även dela Herrens bröd och vin tillsammans vilket var mäktigt. Daniel Brandt fick dela ordet och predikade över Jesu dop – till död, och vårt dop – till liv! En härlig påminnelse om det nya liv vi fått i Kristus!

image

image

Efter gudstjänsten fick jag möjlighet att prata lite kort med 17 åriga Srey Tuch. Hon växte upp i en buddistisk familj och hennes uppväxt präglades hårt av både misshandel och missbruk. När hon var på väg att ge upp allt, fick hon via en vän höra om Jesus. Kort därefter överlämnade hon sitt liv till Jesus och sedan dess har hela hennes familj kommit till tro. Vilket fantastiskt under! Jesus gör stora ting i Kambodja – det är verkligen sant! Han vill göra stora saker också i ditt liv och i de människors liv du har runt omkring dig. Hans stora kärlek sträcker sig över hela jorden och innesluter varje liten människa – också dig och mig. Vilken nåd!

Rakel Smetana

 

1 reaktion till “Gudstjänst i Siem Reap, Kambodja”

  1. Härligt med en sådan rapport. Tack!
    Vi har en STOR GUD och han räcker till för oss alla. Vilken NÅD!
    Önskar Er alla Guds beskydd och fortsatt välsignelse.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved