Kvällens predikan

Kvällens predikan

Så var det tid att gå till Cerropón igen. Om en halvtimma. I mitt arbete är jag beroende av Herren i allt. Men när jag går till Cerropón upplever jag det extra mycket. Jag är liksom inte mycket till församlingsplanterare… Men det är ju Han – och vi ber att det ska få växa fram en församling i området. Av nåd. Ikväll, när vi stor på tröskeln till Stilla veckan, vill jag tala om vad Jesus gjort för oss och redan tidigt i veckan fastnade jag för 2 Kor 5:17-21 som text. Jag älskar de verserna. Men HUR ska jag förklara innebörden för mina medmänniskor i Cerropón? Enkelt utan att mista innehållet?

Texten är så ”tät” rent innehållsmässigt. Långt ifrån evangeliernas berättelser där handlingen ofta hjälper oss att förstå. Jag funderade på om jag kunde göra en berättelse av dem. Som vi kunde ha som utgångspunkten. Det blev en enkel dialog – som jag nu skrivit ut tillsammans med avsnittet som det står i Paulus’ brev. Hoppas det blir en förklaringsstund då Kristus får bli stor!




 

Andrés: Hej Tony! Det var länge sen…

Tony: Andrés! Verkligen. Jag har arbetat i Lima ett tag. Och vet du vad? Mitt liv förändrades helt. Jag är kristen nu!

A: Va? ¿Kristen? Jag vet inte…

T: Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

A: En ny skapelse. Tony, jag förstår inte. Vem kan göra en ny skapelse?

T: Allt kommer från Gud.

A: Från Gud? Vem du tror att du är? Jag känner dej sedan vi var barn. Du stal från din lärare i högstadiet. Du ljuger för din mamma. Du gillar tjejer och festar så du inte minns något efteråt. Hur skulle Gud kunna acceptera dej, Tony?

T: Andrés, Gud har försonat oss med sig själv.

A: Försonat… vad då?

T: Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser

A: Men Gud är helig. Hur kunde inte ta hänsyn till din synd? Att stjäla, ljuga, supa

T: Genom Kristus!

A: Jag har hört talas om Kristus, Jesus alltså. Men du är inte som han. Han är en god förebild för dej, men hur skulle du kunna bli som Jesus?

T: Den som inte visste av synd, Jesus alltså, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.

A: Vilken deal. Dina synder mot hans rättfärdighet! Vad fick du lägga emellan?

T: Ingenting. Jag bara tog emot. Och vet du vad, André? Du kan också få detta. Guds rättfärdighet! Därför ber jag dej på Kristi vägnar: låt försona dej med Gud.

 

/Erik




P.s. Så här är texten i sin helhet (Folkbibelns översättning). Avsnitten inom parentes finns inte med i dialogen ovan – avsnittet handlar ju både om försoningen i sej och försonongens ämbete. Ikväll får dock ämbetet stå åt sidan.

17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus (och gett oss försoningens tjänst). 19 (Ty) Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, (och han har anförtrott åt oss försoningens ord. 20 Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber) å Kristi vägnar: låt försona er med Gud. 21 Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.

 

 

Yngst (t.v.) och äldst (t.h.) på samlingen i Cerropón ikväll

>

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved