Mer än bara fotboll…

Mer än bara fotboll…

2014-10-18 12.44.03

I lördags såg vi fotboll på UNSA stadion som ligger ca 10 min gångväg från vårt hus. Det var Arequipas fotbollsstolthet Melgar (de leder den peruanska ligan just nu…), som mötte Universitario från Lima. Vi följdes åt några familjer som läser spanska på ABC. Det var jätteroligt att var där med Filip och Adam och det var hög stämning med mer än 30 000 på läktaren! Jublet visste heller inga gränser när Arequipa kvitterade till 1-1 på övertid!

2014-10-18 12.08.192014-10-18 13.09.02

I söndags följde vi familjen Rotts till gudstjänst. Församlingen heter Enquentro Con Cristi och i samma byggnad har den lutherska kyrkan sitt kontor. Det var kanske 35 personer där och några ungdomar som ledde musiken. Efter gudstjänsten fick jag en liten pratstund med pastor Rodolfo. Han berättade då att han tycker mycket om att läsa Carl Olof Rosenius dagbetraktelse 🙂

2014-10-19 09.13.422014-10-19 09.14.38

Musiken var högljudd men det blev väldigt stilla när Rodolfo läste och predikade över några Psalmer.

I början av gudstjänsten fick vi bekänna våra synder med Ps 51. ”Gud var mig nådig enligt din godhet, utplåna mina överträdelser enligt din stora barmhärtighet. Två mig ren från min missgärning, rena mig från min synd”…”Låt mig åter få jubla över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande.”

Pastor Rodolfo talade också över Psalm 126, ”När Herren gjorde slut på vår fångenskap, då var vi som drömmande. Då fylldes vår mun med skratt och vår tunga med jubel.”

Det var mycket som jag inte förstod av orden i predikan, men med både min svenska och en spanska Bibel i knät kunde jag förstå och följa med en del…

”Cuando el Señor hizo volver a Sion a los cuativos, nos parecía estar soñando. Nuestra boca se llenó de risas; nuestra lengua, de canciones jubilosas”. (Psalm 126:1-2 NVI).

Rodolfo berörde också Psalm 46, ”Gud är vår tillflykt och vår starkhet, en hjälp i nöden väl beprövad” och Psalm 36, ”Överlämna din väg åt Herren, förtrösta på honom, han skall göra det.”

Mot slutet av gudstjänsten fick vi stående ta emot Herrens Heliga Nattvard, som Rodolfo delade ut till oss.

2014-10-19 13.23.31

Jag får ha syndernas förlåtelse, jag är Guds barn, jag ska snart bli befriade från all fångenskap när Herren kommer åter – vilken obeskrivlig glädje! Det är en grundglädje vi får ha under alla livets förhållanden! Det kom jag att tänka på när jag var på gudstjänst i församlingen Enquentro.

Men, å, vad jag skulle önska att den glädjen mera också får komma ut ur mig! Jag har, vi har – eviga, himlaskatter – som är långt mera värt än ett mål på en fotbollsmatch och som skulle göra vår mun full av skratt och vår tunga full med jubel!

Herre, hjälpa mig, att du blir riktigt dyrbar för mig. Att den glädje som bara du kan ge också får smitta av sig. Amen.

IMG_2863IMG_2867

Varje tisdag kväll, medan vår hushjälp Josefina är hemma med barnen, åker jag och Annis till missionärsmöten, (bibelstudium, vittnesmöten och en gång i månaden är det familjemöten), med de dansk/norska missionärerna. Mötena fyller ett viktig socialt och andligt behov hos oss!

IMG_2865
Rolf och Mirjam
IMG_2864
Kurt och Eva

I tisdags var vi bjudna till familjen Rotts. Øjvind Rott talade både om synd och nåd, om att vi har del i både Jesus död och uppståndelse. Då fick vi också ta emot Nattvarden på ett enkelt sätt i deras vardagsrum. Där nattvarden delas ut efter Kristi instiftelse och där det tas emot i troende hjärtan (som det står i katekesen), är en rätt Herrens måltid. Därför kunde jag och Annis sedan bege oss hemåt ut i kvällsmörkret i Arequipa med taxin, med visshet om att vi fått ta emot nåden. Syndernas förlåtelse, till liv och salighet. Vi är trygga här, för Herren är god!

Janne och Annis

 

 

 

3 reaktioner till “Mer än bara fotboll…”

  1. Vi är många fler som läser,än ni tror. Tack att vi får ta del av både vardag och helgdag.( och de vittnesbörd ni delar med oss). Gud välsigne er.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved