Modiga Maria

Modiga Maria

Modiga MariaNär vi badar dyker mina barn gärna och de har ofta huvudet mer under vattenytan än ovanför. Så är det inte med mig. Däremot gillar jag att få djupdyka i ämnen och texter. Det är en förmån som man har i jobbet som redaktör ibland. (Liksom förmånen att få provlösa korsord, fotografera och läsa berättelser på arbetstid!) Jungfru Maria har ju varit aktuell i en del debatter så det var lite extra intressant att få läsa, fundera och försöka formulera texten om Maria inför Bebådelsedagen. Det blev en text med rubriken ”Modiga Maria” som jag hoppas att de äldre av droppenbarnen ska kunna förstå:
Modiga Maria
Alla barn är såklart unika! Att vara unik betyder att vara den enda i sitt slag, att vara enastående, något alldeles speciellt.
Egentligen kan man väl inte vara mer än unik? Men jag hittade faktiskt orden ”unikare” och ”unikast” i en ordbok! Iså fall vill jag berätta om det allra ”unikaste” barnet i världen! Det var Maria som födde det och ängeln Gabriel kom och berättade för henne att det skulle ske. Hon skulle bli mamma fast hon fortfarande var ogift och aldrig hade varit tillsammans med någon man – det var Gud själv som var barnets pappa. Världens unikaste barn skulle kallas Jesus.
Du har ärvt olika saker från dina föräldrar. Kanske mammas lockiga hår och pappas bruna ögon. Alla de olika egenskaperna vi får gör oss till den unika person som vi är.
Jesus ärvde också olika saker från sina föräldrar. Från Maria ärvde Jesus sin mänsklighet och sitt släktskap med kung David och från den helige Ande fick han sin gudomlighet och sin syndfrihet. Allt detta gjorde Jesus till den han var och därför att han var allt detta kunde han sedan rädda människorna!
När Gabriel berättade för Maria att hon skulle föda Jesus så svarade hon: Jag är Herrens tjänarinna, ske det som du har sagt.
Maria riskerade att människor skulle tala illa om henne och skratta åt henne när hon fick ett barn utan att vara gift och när hon sa att det var Gud som var barnets far. Jag tycker att Maria är modig. Själv vill jag inte gärna att någon skrattar åt mig. Och kanske tänker vi ibland att andra hellre får skaka på huvudet och skratta åt det som Gud har sagt (till exempel i Bibeln) än åt oss? Så gjorde inte Maria. För henne var det som Gud sa och ville det allra viktigaste. Och hon visste att för Gud är ingenting omöjligt! Hon förstod att en så unik person som Jesus måste komma till världen på ett helt unikt sätt.
/Johanna

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved