Påskafton i Cerropón

Påskafton i Cerropón

Lördagskväll i vår familj betyder samling i stadsdelen Cerropón. Där försöker vi starta en ny församling och eftersom både Maggan och jag är involverade, så blir våra barn det också. Ofta är det lite segt att ge sej ut i mörkret strax efter sju på kvällen, men väl på plats när de första barnen droppar in, och så småningom några vuxna känns det bättre.

Ikväll var dock Lovisa (vår sjuåring) alltför trött, och lite små sjuk för att följa med, så Maggan stannade hemma med Jeremia och Lovisa. Det passade bra, eftersom kollegan Tina skulle ha barnsamlingen. Ester (5 år) ville dock följa med.

Påskafton. En lite svår dag att predika på tycker jag. Liksom mittemellan död och liv, mörker och ljus, smärta och triumf. I Peru är påsken präglad av sekularisering (”skönt med extra lång helg, då kan man ju vila/supa/spela fotboll mer) och av kvardröjande katolska traditioner (tåga med Kristus- och Mariabilder genom stan och låta bli att äta kött för att inte bli förvandlad till en fisk). Jag funderade en hel del på vilken infallsvinkel jag skulle ha. Skulle jag stanna på långfredagen? Eller ta ut påskdagen i förväg? En ”ren” påskaftonspredikan skulle ju inte fungera, eftersom det är den enda samlingen under påsken.

Jag valde att utgå från Rom 6:1-14. Ja, det blev faktiskt en vers till (6:15), eftersom det var femton ungdomar och vuxna kvar på samlingen sedan barnen gått iväg med Tina. Och alla ville få läsa varsin vers. I texten talar Paulus om hur vi förenas med Kristus på korset, i hans död, och i graven till hans uppståndelse. Tänk att vi dött, med Kristus, bort från allt det som bundit och plågat, från ondska, död och synd, och att vi redan nu lever det nya livet med Kristus, och i honom, i väntan på alltings fulländning.

Påskens stora händelser, Jesus’ död och uppståndelse, är inte bara det viktigaste som hänt i hela världshistorien. Utan det är också det viktigaste som hänt i min historia. Och i din!

Kristus är uppstånden!

/Erik

(På ELM:s hemsida finns upplagt påskandakter som jag skrivit till bibelläsningsplanen Accent.)

1 reaktion till “Påskafton i Cerropón”

  1. JA, HAN ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN!
    Tack för Påskafton i Cerropon och för påskandakterna på ELM:s hemsida!
    Påskdagen lyssnade jag till en mäktig predikan över Ef.1:15-23. V 19-20 har jag ofta återkommit till i många år – ofattbart att Gud verkar i oss, hans barn, med samma kraft som han uppväckte Jesus!
    Guds välsignelse över familjen – hoppas att Lovisa kryat på sig!
    Idag har vi en härlig vårdag med sol o blå himmel o ca 10 celsius plus.

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved