#sammanträdepågår

#sammanträdepågår

26

okt 2018

I helgen är jag återigen i Åhus för nämndsammanträde, men den här gången i Nämnden för utlandsmission (NUM).

Vad göra en missionsnämnd?

ELM bedriver idag mission i Eritrea, Etiopien, Kenya och Peru. Vi har funnits olika länge i de olika länderna, men generellt sett kan man säga att de afrikanska missionsfälten är gamla medan Peru är yngre.

Jag var i Kenya och Eritrea med min bibelskoleklass för snart femton år sedan, och det var oerhört intressant att få se de starka, levande, lokala kyrkorna. Sedan dess har jag inte varit tillbaka på missionsfältet, men i januari åker jag till Peru för att besöka kyrkorna där. Det ser jag fram mot med stor spänning!

Den här helgen är jag alltså på sammanträde i Åhus och det är mitt första
möte med NUM. Det är nya människor att lära känna, men framför allt är det mycket verksamhet att sätta sig in i. Ikväll har vi huvudsakligen diskuterat budget för 2019, men vi har också hunnit påbörja samtal om arbetet i Peru. Mot slutet av kvällen har vi diskuterat samarbetsavtal mellan ELM och den lokala kyrkan. Eftersom vi vill betrakta oss som två jämbördiga parter är det viktigt att ha avtal på plats. För övrigt är vi så glada för våra missionärer, familjen Unosson, som är på plats just nu och för familjen Ekström som reser ut i januari! Inneslut dem i era böner.

Varför mission?

Man kan givetvis fundera över varför ELM bedriver mission i utlandet och om det inte är en form av kulturimperialism man bör avhålla sig från. Visst kan man peka på felaktigheter i såväl historia som nutid, men mission handlar inte om kultur utan om kristen tro och kristendomen är ju trots allt inte ett västerländskt fenomen.

Missionen löper som en röd tråd genom hela Bibeln och handlar djupast sett om Guds längtan efter att rädda människan från satan, synden och döden. Detta arbete påbörjade Gud redan vid syndafallet (1 Mosebok 3), när han lovade krossa fienden som skapade konflikt mellan Gud och människan, och sedan har Gud fullföljt uppdraget genom historien och det kulminerade med Jesu död, uppståndelse, och den helige Andes ankomst.

När jag började arbeta i Roseniuskyrkan (ELM Stockholm) minns jag att min dåvarande kollega gärna citerade teologen Chris Wright som uttryckte det ungefär så här:

Det är inte så att Gud har ett uppdrag åt kyrkan, men att Gud har en kyrka för sitt uppdrag. (It is not that God has a mission for the church, but that God has a church for his mission.)

Poängen är att missionen är Guds angelägenhet och att han väljer att arbeta genom människor. Vilken förmån att få vara i lag med Gud och ha Gud till lagkapten!

Nu är det hög tid för några timmars sömn innan vi tar itu med morgondagens överläggningar. Här är ett avslutande bibelord från profeten Jesajas bok:

Det är för lite att du bara är min tjänare som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka de bevarade av Israel. Jag ska sätta dig till ett ljus för hednafolken, för att du ska bli min frälsning ända till jordens yttersta gräns. (Jesaja 49:6.)

Lämna din kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved