Anta utmaningen!

Ska människor få en chans att höra evangelium innan Herren Jesus kommer tillbaka?

ELM har i 110 år fått vara en medarbetare i Guds stora uppdrag, och vi har precis börjat ett nytt arbete på ett nytt fält bland ett folk som inte känner Jesus. Men nu är verksamheten hotad!

Hör vad ELMs ordförande Henrik Nilsson har att säga om läget, i videohälsningen nedan.

Ladda ned en blankett och bli månadsgivare till ELM!

Missionsuppdraget är Guds initiativ från början till slut. Gud vill att alla människor ska få höra evangelium och ta emot Jesus som sin frälsare. ELM har fått vara en liten medarbetare i Guds stora uppdrag. Tänk vilken nåd! Och arbetet bär frukt.

I Kenya driver vi ett välfungerande barnhem, och vår missionär Kerstin Nilsson har gjort en enorm insats med freds- och försoningsarbete efter de svåra konflikterna under valet 2007. Den etiopiska kyrkan växer och kyrkan i Eritrea mår väl trots de yttre omständigheterna.

I Peru har en äktenskapskurs nyligen startat med ca 30 deltagare. Kursen behövs och är en viktig del i vårt arbete att stärka familjer i och omkring den lutherska kyrkan. En församlingsplantering i Piura, norra Peru, är igång och man fick nyligen ta emot tre nya medlemmar vid en gudstjänst.

Och vi har nyligen sänt våra första medarbetare till Främre Asien, till en muslimskt dominerad region där bara någon promille av befolkningen känner Herren Jesus. Vår missionssekreterare Jonny Bjuremo var nyligen i landet och kom hem överväldigad av den dörr han ser öppen för evangelium. Vänner, vi har fattat rätt beslut som gick på en kallelsen till Främre Asien!

I Sverige gläds vi åt nystarterna i Malmö och Helsingborg, och åt att vi hade utbildning för elva nya predikanter i höstas. ELMs verksamhet är välsignad och bär frukt!

Men vi vet samtidigt att vi har en fiende, som är motståndare till Guds goda verk och det är inte konstigt att vi stöter på svårt motstånd just nu, just när verksamheten rör sig framåt. Vår ekonomi har länge varit ett orosmoment, och vi har inte sett någon ljusning sedan årsmötet i Hässleholm.

Därför kommer vi tvingas till kraftiga besparingar under 2020 om ingenting händer. Det innebär i praktiken att vi måste ta hem missionärer och lämna fältet fritt åt vår motståndare. Så kan vi inte ha det!

Vill du inte vara med och vända trenden? Ett bibelord har återkommit till ELM under hösten – Herrens ord genom profeten Malaki:

Får en människa stjäla från Gud? Ändå stjäl ni från mig. Ni säger: ”Hur har vi stulit från dig?” Tionde och offergåvor. Förbannelse har drabbat er, för ni och hela folket stjäl från mig. Bär in fullt tionde i förrådshuset så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i det här, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna himlens fönster för er och ösa ut välsignelse över er i rikt mått.

Gud ger oss en utmaning: ”Pröva mig!”

ELMs styrelse kan inte vända trenden på egen hand. Men tillsammans är det inte svårt. Om 600 hushåll ger en engångsgåva på 2 500 kr har vi halverat 2019 års underskott. Om 500 hushåll ökar sin månadsgåva med 500 kr har vi inte längre något ekonomiskt underskott. Om 1200 personer ökar sitt givande med 250 kr per månad har vi en plusbudget och kan sända ännu fler människor i tjänst.

Vill du vara med? Vill du anta utmaningen?

© 2017 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved