Vetgiriga barn = prioriteringsproblem

Vetgiriga barn = prioriteringsproblem

Bättre sent än jättesent inlägg!

 

Medans försäkringsbolagen i snösverige går på högvarv för att reda ut bilkrockar och avkörningar tröttnar etioperna mer och mer på den nationella väderrapporten. ”Idag blir det soligt i norra, östra, södra och västra Etiopien” brukar det låta och hettan ställer till problem för mig i engelskundervisningen. Enkla minneslekar som ”Grass is green” är direkt fel så här års och kan skapa tvivel om jag är rätt person att undervisa i engelska. Vad kommer de tänka om barnen av mig lär sig att gult grass är green? Skönt är det att ”Bad Bananas are Brown” går att använda oavsett årstid, likaså ”Brutally Bad Bananas are Black”.

 

Ett annat problem jag har är att samtliga barn vill göra de små övningar och minitester som jag börjat köra med den grupp barn som behöver extrahjälpen mest. Ganska tidigt märktes det att oromobarnen i klass 5 inte förstår lika mycket som amharinjabarnen i samma årskurs, och därför är det dem jag prioriterat i engelskaväg. Men deras kompisar har varit omkring och spejat genom fönster och dörrglipor för de undrar vad som händer. Och i måndags kom de med hundvalpögon och frågade när amharinjaklassen skulle få göra engelskatest, något jag föll för och drog därför till med nästa vecka. Nu i efterhand ångrar jag det löftet eftersom det blir tight med övriga grejer man vill få till, kanske mest bibelstudierna. Det krävs mycket förberedelse för att barn som bara hört en bombastisk predikan eller inget alls skall förstå och minnas berättelsen. Men jag lyckades begränsa mig till årskurs 5 i eng som endast är 10 barn och blir därför inte en för stor köttbit att svälja.

 

De efterfrågade filmerna är här och blev genomtittade under förra veckan med bra kritik. Det var bra med variation i undervisningen samt den grymma animering och musik i båda filmerna. Mindre bra var att det bara finns engelska utöver skandinaviska språk på ljudspåret, plus att det var svårt att få upp volymen på den lilla portabla DVD-spelaren. Så jag tror barnen tyckte det var tidvis lite segt under längre dialoger som de inte förstod. Men i stort så var hela grejen lyckad och barnen frågade efter fler filmer så jag anser att det var värt den långa väntan.

 

Numera är jag inte längre den enda ferengin på missionsstationen eftersom jag fått sällskap av två blivande byggingenjörer från högskolan i Halmstad. Emma & Hanna som skall se över en alternativ byggteknik för dem som bor på höglandet, soltorkade lerblock.  Detta är deras avslutande examensarbete och är tänkt att lämnas kvar till befolkningen som kan dra nytta av tekniken. Hittills har de gjort testblock av asellajorden från olika djup för att se om den duger att göra bra lerblock av.

Men vem har fått dem att välja Asella som testområde och tagit dem hela vägen till husdörren i egenskap av handledare? Jo det har Bengt Hjort.

 

Allt Gött// Fredrik

Jag och ByggareBengt i köket. Gissa vem som slapp disken och därför drar stulna ordvitsar om Findus och stackars polleallergiker.
Jag och ByggareBengt i köket. Gissa vem som slapp disken och därför drar stulna ordvitsar om Findus och stackars polleallergiker.

 

Grass is Yellow
Grass is Yellow!

 

PS: Jag vet att jag varit fantastiskt dålig på att ta vettiga kort det sista men jag skall bättra mig, nästa inlägg blir mer bildad!

 

 

5 reaktioner till “Vetgiriga barn = prioriteringsproblem”

  1. Hej Fredrik! Vad glad jag blir när jag ser dej!! Saknar dej så!!! Du är dej lik!! Visst kan du diska! Försök inte komma undan!!!:)))) du var allt huslig!! Fint att filmerna kommit fram!! Allt gott Fredrik!! Kram mamma

Lämna din kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved